Pagina's

zondag 21 november 2010

Ipad in de klas.

Vorige week heb ik mijn iPad meegenomen naar de klas en de kinderen het prentenboek Timo laten lezen. Van een vader mocht ik ook zijn iPad lenen en zo had ik er 2 in de klas.

De Timo app, is een interactief prentenboek voor op de iPad van Rian Visser. Om het geluid te starten moet je op de play-knop klikken, bladzijden omslaan doe je door in de hoek op het ezelsoortje te klikken en halverwege het boek kun je ook op van alles klikken en dan begint dat te bewegen of geluidjes te maken.
Ik was heel benieuwd hoe de kinderen hier mee om zouden gaan.

Als eerste instructie heb ik de kinderen verteld dat ze een boek op de iPad mochten lezen en dat er verschillende dingen kunnen gebeuren als je de iPad heen en weer beweegt en dat als je ergens op klikt  er van alles kan gebeuren. Ik liet de kinderen alleen met koptelefoon de mogelijkheden ontdekken. Grappig om te zien was dat veel kinderen heel erg snel klaar waren en een enkeling van alles uit ging proberen en zo veel langer bezig was.

Nadat iedereen 1 keer een beurt had gehad, heb ik de prenten op het SMART Board laten zien. We hebben besproken hoe het verhaal gaat en wat de interactieve mogelijkheden zijn. Bijna alle mogelijkheden waren wel ontdekt door die kinderen die er wat langer mee bezig waren geweest en ze konden elkaar mooi aanvullen.

Nu kwam de 2e ronde en iedereen mocht als die dat wilde nog een keer met de iPad het verhaal van Timo doen. Niet alleen, maar met z'n tweeën en zonder koptelefoon. Het enthousiasme om het boek nog eens te lezen was erg groot!

De kinderen gingen aan het lezen en waren nu allemaal lang met  het prentenboek bezig. Ook wilden ze graag het boek nog een keer lezen en nog een keer.

Leuk om te zien dat samenwerken op deze manier meer resultaat oplevert dan wanneer de kinderen individueel het boek lezen.

7 opmerkingen:

  1. Leuk om te lezen hoe je de IPad hebt ingezet!
    En grappig toch weer dat kinderen met z'n tweeën langer en met meer resultaat bezig zijn. Vergeten we vaak in het onderwijs denk ik!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk, als coöperatieve werkvorm Hanneke. En wat gaaf dat je een Ipadvan een ouder mocht leven, mooie samenwerking!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat leuk, Hanneke!
    Ik heb mijn iPad gejailbreaked, zodat ik via een iPadDock>VGA kabel de ipad op een beamer kan laten zien. A.s. woensdag heb ik een zaal vol kinderen in de bibliotheek van Haarlem. Ik hoop dat ik zo de werking van de ipad aan een zaal kan laten zien. Dat zou in een klas met digibord dus ook moeten kunnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Hanneke,

    Afgelopen vrijdag had ik Emma en Ot weer aan de iPad. Wederom Timo. Was erg grappig om ze samen aan de slag te zien. Ot was wat ongeduldig, en probeerde het werk te doen, maar Emma had de controle, zodat er echte interactie was met elkaar. Als dat andersom was, dwz snelle Ot in de driver seat, dan had Emma het vast niet zo leuk gevonden. Nu kreeg ze de juiste hints van Ot en had al snel volledige controle over het boek

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dit was ook wat ik in de klas zag gebeuren met verschillende kinderen. Zo mooi hoe ze elkaar dan aanvullen en wat ze van elkaar leren. Dan ben je als juf verder niet nodig:-).

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen