Pagina's

dinsdag 8 oktober 2013

EdCamp

Zaterdagochtend 5 oktober om 5 uur gaat de wekker. Ik ben gelijk wakker. Vandaag ga ik samen met @mirjamdijkstra naar Utrecht voor de eerste Nederlandse Edcamp.
Een beetje zenuwachtig ben ik wel. Wat gaat de dag ons brengen? Om half 7 stap ik de trein in Groningen in en vanaf Assen heb ik gezelschap van Mirjam. Al gezellig kakelend gaat de treinreis vlot en voor we het weten zijn we in Utrecht. Daar moeten we even overstappen. Op het perron staan we weer gezellig te kletsen en als een stel oudere dames ons niet had gevraagd of daarginds de trein naar Houten niet staat dan hadden we die trein gemist. Vanaf het station in Houten was het nog een kwartier lopen naar het Houtens waar de edcampNL gehouden werd.

Wat is een edcamp?
Een edcamp is: een 'onconferentie', ofwel een door deelnemers gedreven bijeenkost zonder specifiek programma en met een vrije structuur, waarbij de conferentie in meer of mindere mate wordt ingevuld of tot stand komt tijdens de conferentie zelf. Vooraf wordt mogelijk wel de bedoeling, de richtlijnen en de parameters bekendgemaakt. (bron; Wikipedia) Lees verder op de edcampNL wiki.
Bij binnenkomst hing er een gezellige gemoedelijke sfeer en was er koffie met gebak.
Al snel waren we aan de praat met andere edcampNLers en werden handen geschud met bekende tweeps.
We zagen dat er op het grote bord al verschillende papiertjes met workshops werden opgehangen. Zelf wilde ik eerst maar eens kijken hoe het één en ander zou gaan lopen en kwam ik alleen om te halen. Gelukkig waren er genoeg mensen die wel wilden brengen.

Al vrij snel had ik de keuze van de workshops die ik wilde gaan volgen gemaakt.

  • De succesformule voor een lerend, ontwikkelend hoogbegaafd kind. (dit was een dubbele workshop)
In een rap tempo vertelden Lonneke en Fanny hun verhaal. 
Zie het kind, help het kind en geef het kind uitdaging. 

  •  Project: Hallo Wereld.
Wieke Heikoop ofwel @kermisjuf vertelde over haar project wat ze met een collega uit India die werkt op een internationale Indusschool heeft gedaan. 
Bekijk het project in haar prezi: http://prezi.com/4bghkgqnx5s0/project-hallo-wereld/
  • Storytelling
Conrad Berghoef vertelde over het belang van verhalen vertellen. Verhalen inspireren, boeien en je kunt er veel van leren. Verhalen kunnen op verschillende manieren vertelt worden. Op schrift, met foto's maar ook met filmpjes. 
Pauze


  • Codekinderen en Makey Makey.


Pauline Maas vertelde met al haar enthousiasme over codekinderen. Bekijk de website maar en wordt ook enthousiast. www.codekinderen.nl 

Roeline Jochemsen liet zien hoe je met mandarijntjes geluid kon maken. 




  • iPad in de klas.
Op het Berlagelyceum wordt de iPad ingezet bij de lessen. Hoe ze dat doen daar kon Susanne Lustenhouwer prachtig over vertellen. Ik ben er in ieder geval weer wat wijzer door geworden. 

Na deze workshop had ik mijn hoofd vol van alle informatie die ik tot me had gekregen. Na nog even wat gedronken te hebben en wat na gepraat, zijn Mirjam en ik weer richting het station gelopen. 

In Utrecht hadden we wat tijd over dus hebben we bij Julia's een heerlijke verse pasta gegeten om daarna voldaan de trein van 16:50uur in te kunnen stappen. De reis ging weer vlot, er was weer genoeg te klesten en om half 8 was ik moe en met een hoofd vol weer thuis. 

Wat mij het meest aan deze dag opviel was dat de sfeer zo ongelooflijk goed was. Er was geen ja maar...... iedereen zag mogelijkheden. Dat was gewoon super. 

Natuurlijk was het ook erg leuk om tweeps even in het eggie te hebben geproken. 

Ik wil de organisatie nogmaals hartelijk bedanken voor de inzet maar ook alle andere mensen die op wat voor manier hebben meegewerkt om deze edcampNL tot een succes te maken.  

Wanneer weer???





Geen opmerkingen:

Een reactie posten