Pagina's

donderdag 28 oktober 2010

SMART Respons LE

Hoe het allemaal begon:
Ongeveer een jaar geleden heeft Linda Humme, van SMART Nederland, contact met mij opgenomen met de vraag of ik SMART Voorbeeld docent wilde worden. Linda is daarvoor een keer naar het Noorden afgereisd, heeft in mijn klas gekeken en een SMART Board-les bijgewoond. Vlak voor de zomervakantie kwam Linda met de vraag of ik ook wel de Response set voor kleuters wilde hebben om uit te proberen in de klas. In ruil daarvoor moet ik lesjes maken en die bij smartopschool.nl plaatsen. Nou, ik helemaal blij, want:
1. Weer een nieuwe uitdaging.
2. SMART Board lesjes maken geen probleem, is hobbywerk!
3. Ik ben een groot voorstander van het delen van lesmateriaal.

En begin oktober was het zover; Linda had de set vanuit Canada binnengekregen en kwam hem bij mij brengen. Op een maandag heeft ze mij uitgelegd hoe het een en ander allemaal werkt en daarna ben ik er zelf mee aan de slag gegaan en heb een aantal lessen in elkaar gezet.

Er is voor ieder kind in de klas een Response stemkastje. Dit kastje kun je koppelen aan een kind. Op het moment dat een leerling het stemkastje aandoet ziet hij zijn naam verschijnen. Op het kastje staan kleuren en vormen, dus makkelijk in het gebruik voor kleuters.

De response software integreert zich in notebook, waardoor het voor mij niet erg ingewikkeld is om de lessen te maken. De eerste les die ik met de kinderen gedaan heb was een "groot/klein"- les.

Het leek de kinderen geweldig om met de stemkastjes te werken. Gretig werden ze in ontvangst genomen. De les kon beginnen. Bij de eerste vraag gingen alle kinderen hun stemkastje naar het SMART Board richten, maar dit is niet nodig. Het SMART Board registreert zelf wanneer er een kastje is met een zwak signaal. Nadat iedereen op een symbool op het kastje had gedrukt konden we kijken wat de resultaten waren. Het antwoord werd besproken en we konden verder gaan naar de volgende vraag.
Wat mij opviel was dat alle kinderen heel erg actief betrokken waren! Na een vraag gingen de kinderen kort met elkaar overleggen of het antwoord werd door de klas geroepen. Prima vind ik, kinderen die het op dat moment nog niet zo goed weten worden geholpen door de kinderen die het wel weten, en omdat je ziet dat alle kinderen betrokken zijn weet je dat er wat geleerd wordt.
De resultaten van de kinderen worden opgeslagen; later kan ik dan nakijken hoe de kinderen geantwoord hebben. Ook kan ik zien welke kinderen er nog niet gedrukt/geantwoord hebben.
Ik wil de response set dan ook vooral gebruiken vanwege de betrokkenheid, en niet om te toetsen. (want toetsen bij kleuters ben ik niet zo'n voorstander van)
Tot zover mijn eerste ervaring met Response. Ik nodig iedereen uit om hier te reageren, (kritische) vragen te stellen en opmerkingen te plaatsen.

5 opmerkingen:

  1. Super Hanneke, een geweldige mooi systeem dat inderdaad zorgt voor veel betrokkenheid. Geweldig om je enthousiasme te voelen door het lezen van deze blog.

    Ik ben ook erg blij met mn SMART Response PE set voor midden- en bovenbouw. Ook een enorme meerwaarde bij het lesgeven.

    Veel plezier ermee!

    groet Marcel

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wauw Hanneke wat ziet dat er super uit! Een mooi voorbeeld ook van een actieve werkvorm met kleuters en een digibord. Wat jammer dat ik geen SMART board heb.....ik zou graag mee willen ontwikkelen...

    Ga vooral door!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha Marcel, ja het is echt super. Mocht je nog tips hebben dan hoor ik het graag, jij bent ondertussen een ervaren Response gebruiker.
    Marije, kun je niet aan je bestuur vragen of je voor de kleuters een SMART Board mag?:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hanneke, Wat geweldig, dit wil ik ook! Maar ik heb (nog) geen smartboard. Wij hebben er op school pas 1 !!! En die hangt in groep 3, waar het ook echt nodig is hoor. Maar ik ga dit wel onthouden, wie weet!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik wordt zo jaloers als ik dit lees.... IK wil ook! Mede door jou geïnspireerd. Wat boffen jouw kleuters toch met zo'n juf!

    BeantwoordenVerwijderen