Pagina's

zaterdag 25 september 2010

Een prentenboek op het SMART Board


Een groot voordeel van het SMART Board is dat je er een prentenboek op kunt presenteren. Dit maakt het voorlezen van een prentenboek een stuk leuker en maar vooral ook effectiever. De kinderen zijn nu eigenlijk allemaal betrokken bij het verhaal en vroeger was het nog wel eens zo dat de taal-zwakke kinderen moeite hadden om zich te concentreren op het verhaal. Ze dwaalden af en als leerkracht was je dan toch bezig om ook deze kinderen bij het verhaal te betrekken. Nu kan de energie van de leerkracht ergens anders heen, want zelfs de taal-zwakke kinderen zijn betrokken bij het verhaal. Ik zeg hier niet mee dat je geen aandacht hoeft te hebben voor de taal-zwakke kinderen:-).

Een prentenboek digitaal maken kan heel snel en gemakkelijk. Ik maak foto's van de prenten, deze bewerk ik dan in een simpel foto-programma. (de randen die niet bij de prent horen snij ik eraf)En dan is het eigenlijk al klaar. De presentatie laat ik dan in een foto viewer zien. Al met al ben ik dan ongeveer 20 minuten bezig geweest.

Als ik een prentenboek doe, dan zorg ik er altijd voor dat ik het prentenboek in mijn handen heb. Je kunt je dan beter inleven in het verhaal, je ziet zelf ook het plaatje bij de tekst, je kunt met je gezicht naar de klas toe staan, kinderen weten dat het verhaal uit een boek komt etc etc. Nadat ik het boek in de klas heb voorgelezen, leg ik het ook in de klas neer zodat de kinderen het boek nog een keer kunnen lezen.

Ik kan voor de klas gaan staan met het prentenboek in mijn hand. Doordat ik sta, heb ik veel meer bewegingsruimte dan wanneer ik ga zitten. Ik kan het verhaal uitbeelden zoveel als ik maar wil. De kinderen hebben de keuze of ze naar mij kijken of naar de prent, maar vaak doen ze beide.
Als ik begin met een prentenboek dan stel ik altijd eerst een inleidende vraag (of vragen) om de kinderen in de sfeer te krijgen van het verhaal. Soms laat ik dan ook al de kaft van het boek op het SMART Board zien. Daarna begint het voorlezen. Ik stimuleer het altijd als kinderen tussendoor iets willen vertellen of vragen over het verhaal. Dat doe ik door mijn mimiek of door zelf ook vragen tussendoor te stellen, en door positief te reageren op interacties. En als de kinderen het gewend zijn doen ze het ook al vaak uit zichzelf. Het is mij wel eens gebeurd dat ik niet verder kwam dan alleen de kaft van het boek. We bleven er maar met elkaar over praten, en zo hadden we 2 lessen:-).

2 opmerkingen:

  1. Bij ons op school scannen we de plaatjes van het prentenboek, en dat kan heel snel achterelkaar. Dit bestand wordt in een powerpoint gezet (en eventueel ingesproken). De tekst is erbij afgebeeld dus je kunt gewoon 'voorlezen' vanaf het digibord. Veel sneller dan eerst foto's maken lijkt mij! Het voordeel van powerpoint is dat je alles met de plaatjes kan doen wat je wilt zoals verkleinen, vergroten, bijsnijden, andere plaatjes erbij zoeken om woorden te verduidelijken, woordweb op de laatste dia presenteren van de 'moeilijke' woorden uit het prentenboek enz...
    Groeten, MarikeJeannette en succes met je Blog!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je wel voor je reactie Marike! Scannen heb ik nog nooit geprobeerd. maar ik kan me voorstellen dat dit inderdaad nog sneller gaat dan foto's maken. Ik ga het komende week eens uitproberen op school! De tekst lees ik bewust voor uit het boek zelf, en niet vanaf het digibord omdat ik zo met mijn gezicht de klas in kan blijven kijken, en contact met de kinderen kan houden.

    BeantwoordenVerwijderen